Zadzwoń 52 385 39 94
  • O nas
  • Szkolenia
    • marketing i sprzedaż
    • dla administracji publicznej
    • biznes
    • językowe
    • dla nauczycieli
    • dla pracowników pomocy społecznej
  • Trenerzy
  • Wydarzenia
  • Blog
    • Aktualności
    • Artykuły
  • Dofinansowanie
    • Regionalny Fundusz Szkoleniowy
    • Kierunek Rozwój
  • Projekty
    • Projekt Mówisz-masz
    • Szkolenia dla Beneficjentów
  • Kontakt
Kontakt
  • O nas
  • Szkolenia
    • marketing i sprzedaż
    • dla administracji publicznej
    • biznes
    • językowe
    • dla nauczycieli
    • dla pracowników pomocy społecznej
  • Trenerzy
  • Wydarzenia
  • Blog
    • Aktualności
    • Artykuły
  • Dofinansowanie
    • Regionalny Fundusz Szkoleniowy
    • Kierunek Rozwój
  • Projekty
    • Projekt Mówisz-masz
    • Szkolenia dla Beneficjentów
  • Kontakt
Kontakt
  • O nas
  • Szkolenia
    • marketing i sprzedaż
    • dla administracji publicznej
    • biznes
    • językowe
    • dla nauczycieli
    • dla pracowników pomocy społecznej
  • Trenerzy
  • Wydarzenia
  • Blog
    • Aktualności
    • Artykuły
  • Dofinansowanie
    • Regionalny Fundusz Szkoleniowy
    • Kierunek Rozwój
  • Projekty
    • Projekt Mówisz-masz
    • Szkolenia dla Beneficjentów
  • Kontakt
  • O nas
  • Szkolenia
    • marketing i sprzedaż
    • dla administracji publicznej
    • biznes
    • językowe
    • dla nauczycieli
    • dla pracowników pomocy społecznej
  • Trenerzy
  • Wydarzenia
  • Blog
    • Aktualności
    • Artykuły
  • Dofinansowanie
    • Regionalny Fundusz Szkoleniowy
    • Kierunek Rozwój
  • Projekty
    • Projekt Mówisz-masz
    • Szkolenia dla Beneficjentów
  • Kontakt

Kodeks postępowania administracyjnego w praktyce z uwzględnieniem e-doręczeń

Home Szkolenia Kodeks postępowania administracyjnego w praktyce z uwzględnieniem e-doręczeń

Kodeks postępowania administracyjnego w praktyce z uwzględnieniem e-doręczeń

  • O szkoleniu
  • Program
  • Harmonogram
  • Trener
  • Terminy i miejsca
  • Kontakt

O szkoleniu

Szkolenie przygotowuje do prowadzenia postępowań administracyjnych oraz uaktualnia i poszerza wiedzę praktyczną w zakresie prowadzonych postępowań. Przedstawione zostaną również obowiązki organu prowadzącego postępowanie administracyjne wynikające z RODO oraz nowe zasady doręczeń wprowadzone ustawą o doręczeniach elektronicznych z uwzględnieniem najnowszych zmian dotyczących terminów wdrożenia.

Czego się nauczysz?

  • Jak stosować zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne;
  • Jak prawidłowo obliczać terminy w dniach, tygodniach, miesiącach i latach;
  • Jak opracować i redagować pouczenia w postępowaniu administracyjnym językiem zrozumiałym dla strony postępowania administracyjnego;
  • Jak skutecznie stosować zasady doręczeń i doręczeń elektronicznych.

Dla kogo jest to szkolenie?

Szkolenie skierowane jest do pracowników administracji publicznej (rządowej i samorządowej) prowadzących postępowania administracyjne, w szczególności rozpoczynających pracę w administracji, ale także do osób chcące uaktualnić swoją wiedzę w tym zakresie.

Program

Dzień I

1. Właściwość miejscowa, rzeczowa, miejsce zamieszkania a miejsce zameldowania, praktyczne znaczenie pojęć w postępowaniu administracyjnym.

2. Zasady   postępowania administracyjnego jako normy prawne:

  •  interpretacja  zasady pisemności (załatwianie spraw drogą telefoniczną, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji) -zastosowanie praktyczne , “prostota i szybkość postępowania”,
  • zasada współdziałania organów – jak reagować w przypadku braku odpowiedzi innego organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa, współdziałanie organów jako obowiązek , zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania,
  • zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony – czy w praktyce administracyjnej,  w postępowaniach  na poziomie I-szej instancji można ją skutecznie zastosować,
  • zasada informowania stron – obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych
    i prawnych,
  • zasada  budowania zaufania obywatela do władzy publicznej – co oznacza  obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw,
  • zasada ugodowego załatwiania spraw – jak  realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach,
  • zasada trwałości decyzji ostatecznych – kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne,
  • zasada rozstrzygania wątpliwości co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady.

3. Ostateczność, prawomocność  a wykonalność decyzji administracyjnej:

  • ostateczność  decyzji wydanej w I-szej instancji, od której uzasadnienia organ odstąpił z powodu uwzględnienia w całości żądania strony (nowelizacja art.127) – nowe pouczenie (wzór).

4. Pełnomocnictwo a upoważnienie. Forma pełnomocnictwa , potwierdzanie własnoręczności podpisu. (Prawo o notariacie; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki; Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych). Pełnomocnictwo na piśmie utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej. Opłaty skarbowe.

5. Terminy w postępowaniu administracyjnym:

  • rodzaje terminów  (terminy ustawowe a terminy urzędowe; terminy zawite a terminy przedawniające / prekluzyjne/ , terminy porządkowe/ instrukcyjne/ ; możliwość przywracania terminów),
  • sposoby obliczania terminów w dniach , tygodniach , miesiącach i latach. Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.

6. Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie – przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie , niezbędne elementy zawiadomienia, ostateczny termin wysłania zawiadomienia o przedłużeniu terminu . Skarga strony  na bezczynność organu i jej konsekwencje , odpowiedzialność pracownika za nieterminowe załatwienie sprawy.

7. Prawo strony do wniesienia ponaglenia – forma pouczenia, przykłady.

8. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem – pozostawienie ponaglenia bez rozpoznania (nowe uregulowania).

9. Obowiązki organu odwoławczego  w związku z wniesionym ponagleniem – postanowienia wydawane przez organy odwoławcze.

10. Zawiadamianie stron o decyzjach i innych czynnościach w formie obwieszczenia – treść obwieszczenia.

11. Podanie wniesione na adres poczty elektronicznej (mailem) – nowy tryb postępowania.

12. Wszczęcie postępowania –  czy datą wszczęcia postępowania  jest dzień wpływu wniosku czy dzień jego  uzupełnienia  w przypadku braków formalnych  (analiza orzecznictwa).

13. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania- forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie , procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków. Czym się kierować określając długość terminu na uzupełnienie braków.

Dzień II

 14.  Skuteczne doręczanie  w praktyce.

  • obowiązujące zasady doręczeń,
  • doręczanie stronie, doręczanie pełnomocnikowi, doręczanie domownikowi,
  • prawidłowe doręczanie do małżonków, gdy są stronami postępowania,
  • doręczanie do miejsca zamieszkania,
  • doręczanie w siedzibie organu prowadzącego postępowanie,
  • skuteczność doręczenia w każdym innym miejscu, w którym zastanie się adresata,
  • czy  doręczenie wydruku pisma w formie elektronicznej uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma jest skuteczne i czy wydruk taki jest dokumentem urzędowym,
  • doręczenia elektroniczne – e-PUAP a nowa platforma do doręczeń elektronicznych.

15. Ustawa o doręczeniach elektronicznych

  • publiczna usługa doręczenia elektronicznego (PURDE),
  • publiczna usługa hybrydowa (PUH),
  • zmiany w KPA  wprowadzane ustawą o doręczeniach elektronicznych,
  • KPA a prawo pocztowe,
  • nowe obowiązki podmiotów publicznych  w związku z wejściem w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych  ( nowe terminy obowiązywania).

16. “Podwójne awizo” / fikcja doręczenia/ – na czym polega , jak obliczyć termin do wniesienia odwołania przy “fikcyjnym doręczeniu” , kiedy decyzja staje się ostateczna, a kiedy prawomocna przy “podwójnym awizo” , elektroniczne doręczenie zastępcze.

17. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań  – upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności, opłaty skarbowe.

18. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów- (art.10)-  obowiązkowe elementy zawiadomienia.

19. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki –  uprawnienie stron postępowania administracyjnego,  formuła pouczenia w decyzji administracyjnej.

20.Decyzja administracyjna/postępowanie.

21.Wyłączenie pracownika i wyłączenie organu.

22. Tryby nadzwyczajne.   

  • wznowienie postępowania – przesłanki, procedura postępowania “wznowieniowego” , odmowa wznowienia postępowania w drodze postanowienia ;
  • uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej  – przesłanki, zmiana decyzji w przypadku, gdy strona   “nabyła prawo” , zmiana decyzji w przypadku , gdy strona “nie nabyła prawa”,
  • stwierdzenie nieważności decyzji – przesłanki,
  • wygaśnięcie decyzji – przesłanki zastosowania instytucji wygaśnięcia decyzji administracyjnej.

23. Udostępnianie akt postępowań administracyjnych w oparciu o:

  • KPA
  • przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.

24. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora  w postępowaniu administracyjnym w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO.

25.  “Język urzędowy” w pismach i decyzjach.

Harmonogram

Trener

Jacek Wajs

Trener – praktyk. Związany z administracją od 1991 roku. Specjalizuje się w zakresie procedur administracyjnych i zintegrowanych systemów zarządzania w jednostkach administracji publicznej (szkolenia z zakresu KPA, bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych, udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, ochrony “sygnalistów” i działań antykorupcyjnych, profesjonalnej obsługi klienta, savoir-vivre w administracji, ustaw samorządowych – szkolenia radnych). Wykładowca w wielu unijnych projektach szkoleniowych (m.in. „Expert -Urzędnik”, “Urząd na miarę Europy” ). Uczestniczył w programie Grundwig 2 : Adults Education- Digital Literacy w Bergen ( Norwegia). Współautor programu ustawicznego kształcenia dorosłych w międzynarodowej grupie trenerskiej. Uczestnik seminariów z zakresu protokołu dyplomatycznego. Współpracuje w zakresie szkoleń specjalistycznych z firmami szkoleniowymi i organizacjami pozarządowymi na terenie całego kraju. Prelegent na wielu Forach Sekretarzy JST. Wśród przeszkolonych instytucji sektora publicznego z powyższych zagadnień, w okresie ostatnich kilkunastu lat, znajdują się liczne urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie i jednostki organizacyjne JST / OPS, PUP, WUP, PCPR, ZDP, placówki oświatowe oraz m.in. Instytut Pamięci Narodowej, Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku i Olsztynie.

Terminy i miejsca

Kontakt

m.mirkiewicz@th-szkolenia.pl

Rejestracja

3800 zł*
*Możliwość dofinansowania szkolenia do 70%
Skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 H
Zapisz się

Adres:Training House, Fordońska 40

85-719 Bydgoszcz

E-maill:kontakt@th-szkolenia.pl

Telefon:Pokaż numer+52 385 39 94

Dowiedz się więcej
  • O nas
  • Szkolenia
  • Trenerzy
  • Dofinansowanie
Informacje
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

TH Szkolenia © . Wszelkie prawa zastrzeżone

Realizacja:

Kodeks postępowania administracyjnego w praktyce z uwzględnieniem e-doręczeń

Wypełnij formularz

      Nie znalazłeś interesującego Cię szkolenia? Porozmawiajmy

      Zadzwoń lub zostaw swoje dane, a my z chęcia się odezwiemy